Danskerne tager flere og flere amerikanske traditioner til sig og efterhånden er Halloween blevet ligeså normalt som Fastelavn. Desuden er det ikke unormalt, at både Valentinsdag og Thanksgiving bliver markeret med henholdsvis blomster eller chokolade – og en middag med kalkun og pumpkin pie hjemme hos danskerne.

Grunden til at de amerikanske traditioner vinder mere og mere indpas i den danske forbrugerkultur, hænger måske sammen med at vi i forvejen er vant til at se amerikanske serier og film, hvor vi hører om de forskellige dage, der bliver markeret ‘derovre’. Da vi er dermed at bekendt med dagene og ved, hvad der hører sig til, har detailhandlen set sit snit til at sætte skub i traditionerne herhjemme, da det betyder øget omsætning hos dem. Blomsterbutikkerne reklamerer heftigt op til Valentinsdag og sælger da også deres blomster dyrere d.14. februar, fordi salget boomer så meget på ‘de elskendes helligdag’.

En anden amerikansk, kommerciel tradition vi i dén grad har taget til os i Danmark er Black Friday. Dagen ligger på fredagen efter Thanksgiving den fjerde torsdag i November. Navnet stammer oprindeligt fra Philadelphia, hvor man brugte betegnelsen til at beskrive den heftige trafik, som altid forekom dagen efter Thanksgiving. Dog har detailhandlen er anden forklaring, da de mener navnet refererer til, at de generelt ikke tjente nogle penge fra januar til november, hvor Black Friday var en kærkommen markering af vendepunktet, hvor folk begyndte at bruge penge i butikkerne og der således kom sorte, i stedet for røde, tal på bundlinjen. Om der er sandhed i  den ene eller anden forklaring eller dem begge to, så kommer dagen fra detailhandlens side på et godt tidspunkt, da der ofte har været en lidt stille periode, inden folk skal shoppe julegaver.

Spar penge til Black Friday – men vær kritisk

Black Friday er mildest talt en forbrugsfest, hvor næsten samtlige danske butikker, både de fysiske og webshops, har køtilbud til de allerhurtigste og ellers kører de stærke rabatter på en masse varer dagen igennem. Dagen har siden 2005 været USA’s absolut største shoppingdag og de sidste par år har det også været tilfældet i Danmark. Hvis du gerne vil deltage i forbrugsfesten, er det et godt råd at holde dig for øje, at mange butikker sætter prisen på deres varer op op til Black Friday, så de kan sætte prisen ned med en falsk stor besparelse på dagen. Dermed kan tilbudene synes meget bedre, end de reelt er og du kan som forbruger blive snydt. Det kan være en god idé forinden Black Friday at gøre sig klart, hvad man mangler og godt kunne tænke sig at købe, hvis det bliver sat ned.

På den måde sikrer du dig mod at blive fristet af alle de tilsyneladende gode tilbud, som der bliver skiltet med alle steder. Ofte er det sådan, at der eksempelvis kan spares 20 % på hele sortimentet på mange webshops. Så hvis du ved, at du mangler en specifik kaffekværn eller drømmer om nye stole fra Eames, så kan det godt betale sig at finde en webshop som sælger disse varer og så slå til på Black Friday. Alternativt kan du også med vilje lade sig friste. Altså, hvis du eksempelvis mangler et nyt fjernsyn men er ligeglad med præcis hvilken model og hvilket brand, kan du stå tidligt op og undersøge de forskellige elektronikforhandlere, og om de har et knaldtilbud på et fjernsyn, som du skal gå efter. Du kan også tjekke efter på et prissammenligningssite såsom Pricerunner, så du kan finde ud af, hvor de allerbedste tilbud befinder sig på dagen.

Selvom der er mange penge at spare på Black Friday, kan man også få brugt en betydelig sum penge på ting, man egentlig ikke mangler, fordi man bliver bange for at gå glip af alle de gode tilbud. Prøv så vidt muligt at holde koldt vand i blodet og overvej en ekstra gang, om du virkelig behøver det, du fristes til at købe. Du kan have in mente, at tre dage efter Black Friday afholdes Cyber Monday, som igen er en dag med mange tilbud, som dog er forbeholdt webshops.